YÜCEL’DE GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR

Çakmak, Işık Batuhan (2009) YÜCEL’DE GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR. Other thesis, TED ANKARA KOLEJİ VAKFI ÖZEL LİSESİ.

[img]
Preview
PDF
2009-Isik Batuhan Cakmak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (1MB)

Abstract

Göstergebilim, yalnızca yazını değil birçok alanı kapsayan bütüncül bir ağı andırır ilk bakışta; çünkü her alanla bir bağıntısının bulunduğu sezilir. Bu bağıntı öyle derin ve kökten bir ilintiyi barındırır ki insana “sözcük” adını verdiği kavramı unutturacak boyuttadır. Onlar artık tinsel bir iyelik olan göstergelere dönüşmüşlerdir. Tahsin Yücel‟in öyküleri, kendisinin de yapısalcı bir göstergebilimci olduğunu eklersek, göstergebilimsel incelemenin altında çok renkli parçalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bende inceleme isteği uyandıran birçok öykünün arasından, Tahsin Yücel‟in beş öyküsü Önü, Benlem, Oğuzlama, Cuma ve Sonu öykülerini tezimde incelemeye uygun buldum ve incelemenin kapsamını da öykülerin içerikleriyle sınırlı tuttum. Amacım, öykülerin daha nesnel bir tutumla incelenebilme olanağını sağlamaktı. Ülkemizde henüz adını çok duyuramayan göstergebilimin yazınsal kolu, bünyesinde birçok örnekçe barındırır. Bu çalışmada; Önü adlı öyküde Yapıbozuculuk örnekçesi, Benlem adlı öyküde Biçimbilimsel Masal Çözümlemesi, Oğuzlama adlı öyküde Greimas‟ın Altılı Eyleyensel Örnekçesi, Cuma adlı öyküde Dizge Saptayımı ve Sonu adlı öyküde ise Yerlem Çizelgelendirimi kullanılmasını uygun buldum ve yöntemleri Türkçeye çevrilen ya da çevrilmeyen kitaplardan edindim. Üniversitelerin kitaplıkları bu bakımdan yardımcı kurumlar olarak işlev gördüler. Sonuçta ortaya çıkan ürünün benim için anlamı büyüktü. Tahsin Yücel‟in öykülerini, kitabında kullandığı yöntemle çözümlemek hem Türk yazınına bir lise öğrencisi olarak büyük bir katkıda bulunmak hem de UB‟nin uzun tez için bir öğrenciden beklediklerini yerine getirmek demekti. UB‟nin tez kılavuzunda “Önerilenler” bölümünde doğruca belirttiği, “let their interest and enthusiasm show” tümcesinin de bu savımı doğrular bir yanı var sanırım. “Uzun tez, öğrencinin kendi seçtiği bir konuda; bilişi, anlamayı ve hevesi gösterebilme olanağına iye olduğu temel bir çalışma örneğidir.”1 bu nedenle de bu tezin içeriği bütünüyle benim biliş, anlama ve eğlence anlayışımı ortaya koymaktadır.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: KILAVUZ ÖĞRETMEN: Hürmüz Ataman, IB Notu: A
Uncontrolled Keywords: Göstergebilim, örnekçe, öykü, Tahsin Yücel
Subjects: P Language and Literature > PL Turkish Literature
Depositing User: Kamil Çömlekçi
Date Deposited: 05 Jun 2009 11:13
Last Modified: 12 Apr 2019 10:30
URI: http://tedprints.tedankara.k12.tr/id/eprint/28

Actions (login required)

View Item View Item