İnal, Şayeste Çağıl (2010) Aziz Nesin'le Çocuk Olmak. Other thesis, TED ANKARA COLLEGE FOUNDATION HIGH SCHOOL.
|
PDF
sayeste_cagil_inal.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (228kB) |
Abstract
Uluslararası Bakalorya Programı A1 Türk Dili ve Edebiyatı Dersi kapsamında hazırlanmış olan bu uzun tezde Aziz Nesin’in çocukluk ve ilk gençlik anılarını anlattığı “Böyle Gelmiş Böyle Gitmez” ana başlığı altındaki “Yol”, “Yokuşun Başı” adlı yapıtları okunup değerlendirilmiştir. Bunların içerisinde “Yokuş Yukarı” adlı yapıt ise Nesin’in yetişkinliğe geçiş dönemini işlediği için tez kapsamının dışında bırakılmış, ancak belirli noktalarda bu yapıttan yararlanılmıştır. Temel alınan bu iki yapıt Nesin’in çocukluk ile ilk gençlik yıllarını, arkadaşlık ilişkilerini ve okul hayatını kapsamaktadır. Aziz Nesin’in “Böyle Gelmiş Böyle Gitmez” ana başlığı altındaki bu iki yapıtın ele alınmasının nedeni, bu yapıtların Nesin’in diğer yapıtlarından içerik ve anlatım olarak farklı olmasıdır. Nesin bu yapıtlarında gülmece yazarlığını arka plana atmış ve yaşamını ele almıştır. Aziz Nesin’in yazarlıktan önceki yaşam sürecinin yapıtlarına olan etkisi önemli boyutlarda olduğu görülmüş ve yapıtlar bu açıdan değerlendirilmiştir. Nesin, yapıtlarında sık sık bu sürecin önemini dile getirir, çeşitli olayların kendisini hangi yönlerden beslediğini sorgular. Tez temel olarak üç bölümden oluşur, ilk bölüm giriş olarak biçimlenmiş, çocukluğun ”Böyle Gelmiş Böyle Gitmez” ana başlığındaki yapıtlarda ele alınış biçimi anlatılmıştır; ikinci bölümde ise çocukluk izleğinin etkilendiği koşullar ve etkenler dört alt başlıkta incelenmiş ve gelişme bölümünü ortaya çıkartmıştır. Yapıtlarda çocukluk izleğinin dört farklı etmenden etkilendiği gözlenmiş, bu nedenle bu çalışmada dört ana başlık altında incelenmiştir. “Anne – baba modelleri ve çocukla ilişkileri” alt başlığında anne ve baba modellerinin çocuk figürü üzerindeki ağırlığı ve onu etkileyiş biçimlerine yer verilmiştir. “Uzam ve çevre faktörü “ alt başlığında değişen evlerin ve muhitlerin çocuk üzerindeki düşünsel etkisi incelenmiştir. “Eğitim modelleri” alt başlığında Nesin’in okul yıllarında gördüğü eğitim çeşitlerinin çocukluk izleği çerçevesinde etkisi değerlendirilirken, ”Arkadaş ilişkileri” alt başlığında yine okul yıllarında sahip olunan arkadaşlıkların çocuğun bireysel gelişimindeki etkisinden söz edilmiştir. Son olarak da üçüncü bölümde tez sonucunda elde edilen veriler derlenmiş, Sonuç başlığı altında toplanmıştır.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | Rehber Öğretmen: Ayşe Yıldız IB Notu: C |
Uncontrolled Keywords: | Aziz Nesin; Yol; Yokuşun Başı |
Subjects: | P Language and Literature > PL Turkish Literature |
Depositing User: | Kamil Çömlekçi |
Date Deposited: | 10 Jun 2010 07:56 |
Last Modified: | 12 Apr 2019 11:20 |
URI: | http://tedprints.tedankara.k12.tr/id/eprint/86 |
Actions (login required)
View Item |